Wednesday, August 10, 2005

Entrevista/Interview: Shelby Cinca


The Cassettes (2003)

Mucha gente reconocerá los nombres de grandes músicos salidos de Washington D.C. como Ian MacKaye, Henry Rollins, Brian Baker, Guy Picciotto o John Spencer; pero una influencia muy grande en la música contemporánea (tanto en el mainstream como en el underground) cuyo nombre es mas bien una institución de culto, mas para conocedores y verdaderos músicos forjados en la carretera cuyos héroes consiguen inspirar enorme lealtad y un ejemplo verdadero, como lo es Shelby Cinca. Sus vocales pueden alcanzar gritos desgarrantes o puede conseguir una voz cantada muy calmada y melódica, su guitarra puede tirar riffs pesados y angulares o texturas minimalistas que ayudan a los arreglos; todo esto cualquier persona tocando rock lo hace pero Shelby lo consigue de una manera tan característica y original que es inconfundible, una forma alterna de sonar a cosas que se han convertido en maneras habituales para cualquiera con una guitarra.

Un metalero en su adolescencia, Shelby descubrió el punk a través de la escena local; a principios de los 90’s, Shelby forma la banda Frodus con el baterista Jason Hamacher, su primer tocada fue en la cafetería de una escuela, la alarma de incendio sonó antes de que la banda pudiera tocar. En 1994 sacaron un cassette grabado en vivo llamado Molotov Cocktail Party. Pronto, llegaron a crear un concepto que los ayudaría tanto con los temas de sus letras como con lograr crear una identidad propia: el Conglomerate International (Conglomerado Internacional); de una manera satírica, los miembros de la banda se referían así mismos como empleados de un conglomerado corporativo comercial y que era su trabajo lo que hacían para reestablecer justicia con los trabajadores y ser vistos por una sociedad, el conglomerado trataba asuntos puramente de ciencia ficción, poniendo humor y a la vez una gran carga de comentarios políticos y sociales sin que se oigan propagandísticos...bueno, ellos lanzaban propaganda y manifestos de manera humorística para que no se tomen como si sus opiniones eran serias y absolutas, invitando al pensamiento de cada uno de sus escuchas. Musicalmente hablando, Frodus, junto con Drive Like Jehu de San Diego, Unwound de Olympia, Karp de Tumwater y Refused de Suecia, producía canciones frenéticas con riffs pesados y poco convencionales y gritos alarmantes, lo cuales les llevó a ser llamados “spazzcore” por la prensa. En 1997, Nathan Burke entró a la banda después de una infinidad de bajistas consolidando y redefiniendo el trío de rock para una nueva generación; el año siguiente firmaron con la disquera Tooth & Nail para sacar su álbum que los definió, Conglomerate International, yéndose en una gira que muy pocos pudieran aguantar, tocando con banda tan diversas como Darkest Hour, Hot Water Music, Refused, Blue Bird, Ink & Dagger, The Locust y Engine Down; al terminar dicha gira a finales de 1999, la banda decidió retirarse del camino y concentrarse en grabar; cansados por las giras e inconformes con la situación política y social en el mundo, la banda se despojó de su lado satírico por uno mas directo, pesimista, oscuro y emocional; el álbum resultante, And We Wash Our Weapons In The Sea, salió a la venta a través de la disquera Fueled By Ramen en el año 2001, lo cual no pudo haber sido mas preciso o de otra manera alguna. Dejando un lado la hiper-saturación de guitarra que anteriormente caracterizaba el sonido de la banda, el disco contiene mas espacios, dinámicas y composiciones que dependen de todos los instrumentos para crear paisajes en la vida y sentimientos de miles de personas que pueden sentirse como lo que narran las letras. And We Wash Our Weapons In the Sea es posiblemente el mejor disco de Frodus y uno de los mejores pero menos reconocidos por los medios y el público, capturando la sensación del mundo a finales de los 90’s y principios de los ’00, llenos de temor, con guerras dominando la televisión y con frustraciones alrededor de todo. No es un disco conceptual pero bien podría serlo por el simple hecho de que desde el momento en que empieza hasta el momento en que termina narra una historia sin guión y es imposible de ignorar.

En el mismo año, la banda ya no existía, yéndose a diferentes destinos, Shelby siguió tocando en The Cassettes junto con miembros de la banda de D.C. Dead Meadow, quienes habían grabado dos discos con Cinca produciendo para la disquera Tolotta perteneciente a Joe Lally, bajista de Fugazi; Jason decidió viajar para investigar la música de alrededor del mundo (Nathan Burke, por su parte, se encuentra hoy en día en la banda The Out_Circuit). En una de sus visitas de regreso a casa, Shelby convenció a Jason para que escriban y graben algunas canciones solo por el hecho de tocar, trayendo a Lally para apoyarlos en bajo; grabaron 3 canciones (solo la batería) y Jason se fue al medio oriente, Joe y Shelby siguieron grabando partes encima de la bataca de Jason y decidieron que formarían una banda en base de eso, en corto, le avisaron a Jason, quién se encontraba en Siria y Turquía en esos entonces, acepto e inspirado por los alrededores, propuso nombrar a la banda por el mar que conectaba a los países que estaba visitando, el Mar Negro, llamando a la banda the Black Sea. Pronto, la disquera Lovitt les propuso sacar un disco, en el cual ya se encontraban trabajando; pero otra banda tenía los derechos a usar ese nombre, así que decidieron renombrarla Decahedron (las tres primeras canciones que grabaron fueron sacadas al mercado a principios del 2005 por Lovitt como el Black Sea EP, acreditado a la banda del mismo nombre); Disconnection Imminent, lanzado a fines del 2004, es un disco brillante que mezcla la atmósfera y algunos sonidos explorados en el álbum And We Wash Our Hands In The Sea de Frodus pero reexplorando también los riffs y tiempos que alguna vez había caracterizado a su ex banda. Pero pronto, fricciones personales surgieron, haciendo que Joe dejara a la banda. Por un momento, Jason y Shelby decidieron seguir la banda sin tener un bajista permanente, inclusive grabando un EP llamado 2005 con el bajista Jake Brown, de la banda Moments In Grace, también lanzado por Lovitt, pero esto no funcionó y Shelby y Jason decidieron dejar Decahedron en un “descanso indefinido”.

Ahora, Jason esta de regreso en Siria (lo cual puedes leer todo al respecto en su blog) y Shelby con mucha música. Para empezar esta Frantic Mantis, la cual es una banda que se formó en Suecia con Per Stålberg y Håkan Johansson de División Of Laura Lee, y cuyo álbum, Data Is Not Information, ya esta a la venta a través de la página de la disquera Lujo. Próximamente, sacará su lado mas pop con 'Neath The Pale Moon de The Cassettes (quienes tienen un line-up completamente nuevo). Actualmente, Shelby también se encuentra escribiendo en el blog de Buddyhead, compartiendo su música favorita con todos nosotros.


Frodus en vivo, 1996; foto por Hal Miller

Marcos Hassan (Sweet Disonancia...): Por favor, preséntate

Shelby Cinca: Shelby Serban-Alexandru Cinca - Musico/Artista

Entonces Decahedron esta en "descanso indefinido", ¿Qué pasó?

Nos hemos ido en diferentes direcciones en nuestras vidas y queremos enfocarnos en otros proyectos, etc...

¿Como te juntaste con Håkan y Per para formar Frantic Mantis?

Conozco a Håkan y Per desde 1997.. Håkan sacó un disco de Frodus en 1997 en Europa. Seguimos en contacto por años y nos volvimos buenos amigos y de hecho Division Of Laura Lee me pidieron que tocara guitarra con ellos alrededor del año 2001 pero no podía por razones logísticas, pero siempre quisimos tocar en una banda juntos porque compartíamos una admiración mutua! Luego culminó en un palomazo muy inspirado cuando estuve en Suecia las últimas veces y decidimos que podríamos crear una banda de eso!

Wow, eso esta chingon! ¿Pensaste que había un reto al formar Decahedron? ¿Piensas que tienes un reto igual o mayor ahora con Frantic Mantis?

Creo que había algo de expectativas con Decahedron saliendo de Frodus, especialmente porque también estaba Jason, pero las expectativas eran una combinación de nuestras expectativas y las expectativas que se nos metieron a la cabeza por la gente a nuestro alrededor. Sin embargo, queríamos ver hasta adonde podíamos llevar esto, así que pusimos nuestro esfuerzo en irnos de gira y hacer que nuestra vida gire alrededor de eso.

Yo pienso que la expectación un poco inconsciente de Frodus fue malo para Decahedron en ese entonces ya que era difícil distinguir nuestras voces para saber que queríamos con la banda de las de otras personas que nos decíamos que es lo que deberíamos hacer. A parte, no parecía desarrollarse naturalmente u orgánicamente, se sentía muy urgido, y probablemente parte de eso era porque estábamos pasando por cambios en nuestra vida durante Decahedron, tratando de saber si Jason y yo nos sentíamos bien estando en una banda juntos y si queríamos dedicar nuestra vida a esto al 100% o no, aprendimos mucho durante la existencia de la banda; pero eso fue bueno, Jason y yo tenemos una buena vida/perspectiva de banda...somos como veteranos de guerra o algo así.

Frantic Mantis se siente completamente diferente, hay otro vocalista en la banda, Per, y vivimos lejos de cada uno y en verdad no estamos tratando de hacer mucho a parte de ver a donde va y crear. No hay expectativa por irnos de gira, etc...si logra suceder, que bien! Pero mas bien la única expectativa para Frantic Mantis es que esperamos hacer otro disco algún día en nuestra vida...y eso es todo!

¿Tenían alguna meta específica con tus últimas dos bandas?

Con Decahedron solo queríamos hacer algo con reto e interesante. No creo que era un sonido, mas bien un concepto, que era mecánico, sin mantenimiento y oscuro. Frantic Mantis va por un concepto similar, pero la manera en que ambas bandas funcionan es completamente diferente. En Decahedron trabajábamos en las partes por mucho tiempo y analizábamos todo mientras que en Frantic Mantis funciona mas como una banda de jazz, solo llegar a la sesión y escribir una canción sin pensar las cosas demasiado...Creo que se oye mas urgente e intenso por eso mismo. Pero eso no quiere decir que uno es mejor que el otro, ambas son maneras diferentes. Además, ayuda mucho que Per también es vocalista y compositor igual que yo en Frantic Mantis, me quita mucha presión a mi de ser el vocalista principal.


Decahedron

Entonces ¿cuáles crees que son las diferencias entre Decahedron, Frodus y Frantic Mantis para ti?


Frodus – la culminación de gente con gustos musicales completamente diferentes creando algo original en ese momento (mediados/finales de los 90’s). Frodus tomaba problemas sociales acerca del mundo, el concepto de “éxito”, etc...en forma de sátira refiriéndose a ellos como ciencia ficción como planos utópicos. Luego se volvió mas oscuro reflejando nuestro último año como banda en nuestro último disco: And We Washed Our Weapons In The Sea. El último disco fue agarrado de una forma completamente diferente para mi, musicalmente hablando, no escribí nada fuera de los ensayos y quería tomar mi instrumento completamente diferente, porque antes era conocido por llenar cuanto mas espacio posible con notas y en el último disco toco un poco menos.

Decahedron – representaba el primer experimento post-Frodus y trabajamos con muchos elementos musicales y temáticos similares con los del último disco de Frodus. Sus representaciones sociales eran muy abiertas y críticas sobre el estado del mundo actual y la política. La banda se enfocó en el presente oscuro, no en un futuro oscuro. Para mi desgracia, en retrospectiva creo que socialmente estaba muy polarizado y con mucho peso de mi parte; pero era un experimento social como cualquier arte que funciona con un público y chance necesitaba existir en el tiempo que existió. En un nivel base, se sentía bien reflejar las frustraciones sobre el mundo en realidad, porque nos afectaron mucho los eventos políticos y cambios en Estados Unidos. Documenta a tres personas que son músicos de Washington DC y sus experiencias y observaciones.

Frantic Mantis – Yo digo que trabaja de manera muy parecida a los principios de Frodus, solo hacer las cosas y música loca y expresarnos a través de letras de ciencia ficción raras, letras personales, e incluso frustraciones políticas en ocasiones. También tiene mas experimentación con teclados y electrónicos y mezcla muchas de las influencias de los miembros de la banda y deseos de experimentar que no teníamos en nuestras otras bandas. Y ha sido una colaboración que hemos deseado desde hace mucho conmigo y algunos de mis músicos y amigos favoritos de Suecia. A parte esta banda come mas pasteles y café que las dos bandas combinadas.

Hahaha, eso siempre ayuda, creo...bueno, ahora quiero preguntarte, ¿que o quién te influenció a empezar a tocar?

Mi instructor de banda de 8vo grado me ridiculizó tanto cuando tocaba el saxofón que lo deje porque quería tocar música Thrash como Anthrax, en particular la canción “Antisocial” de Anthrax, que de hecho es un cover de la banda de punk Trust, me movió de verdad. Pero antes de eso, Michael Jackson hizo que me enamorara de la música y me llego el sueño de seguir a la música cuando tenía 8 años.

¿Piensas que estas muy marcado por ser de Washington DC?

No se si me ha marcado tanto, pero se que creciendo en DC he sido influenciado de gran manera por la música de DC y el aspecto comunitario fuerte en la escena musical.

Una cosa que parece que salió de ningún lado es tu estilo de tocar guitarra, el cual es muy característico, ¿de donde salió? ¿por quién fuiste influenciado?

Creo que es mi gran rango de influencias desde el blues, post-punk, etc...bandas que va de: Mountain que son rock de los 70’s, The Beatles, Nation Of Ulysses, Fugazi, The Church, Japan, Bauhaus...

Pero una cosa se ha quedado constante, tu no haz estado en muchas bandas con otros guitarristas; ¿Tocarías en una banda con otro guitarrista en el futuro?

Frantic Mantis es una banda de dos guitarras, solo una canción tiene una guitarra (Creation Sickness)...Per y yo nos turnamos tocar el bajo en las rolas. Si tocamos en vivo conseguiríamos a un bajista. Me encanta tocar guitarra con Per! [EDICIÓN: Shelby también tocó algunas veces en the Cassettes con otro guitarrista]



Frantic Mantis

¿Que hace a una buena canción instrumental?

Un sentimiento poderoso y un buen titulo que dé imágenes a la mente de uno mientras escucha.

Nunca lo había pensado de esa manera!! Entonces, ¿es la política gran parte de tu existencia musical?

Por supuesto, todos somos afectados por ello y nos mueve a expresarnos acerca de eso. Ahora no es algo en lo que me enfoque mucho, pero definitivamente siempre habrá aunque sea una canción en mis discos!

También te inspiras mucho en el espacio. ¿qué es lo que es tan fascinante de eso y por que piensas que debes expresarlo a través de música?

Es la última frontera que los humanos estan explorando, a parte del fondo del mar y el cerebro humano. Y es un vacío hermoso y masivo.

Hablando de vacíos hermosos y masivos; ¿que es punk para ti?

Hacer las cosas bajo tus propios términos y no comprometer tu creatividad.

Para ti, ¿quién o que ha sido la mejor banda o experiencia en vivo que allas visto?

Queensryche en 1991 en su gira de Operation: Mindcrime, Fugazi en el monumento a Washington, LCD Soundsystem en el 9:30 club, SilverBullit en Jazzhuset, AIR en 9:30 club, Thursday en The Black Cat, Five Style en el Club Metro (DC), y la lista puede seguir y seguir...

¿Alguna vez te ha pasado algo extraño o gracioso en el escenario? ¿Qué tal la vez que te la has pasado mejor en el escenario?

Una vez Frodus tocó en Luleå, Suecia y 50 personas en la audiencia estaban vestidos de vaqueros e indios y al final del show todos se amontonaron encima de mi y pensé que me iba a morir porque no podía respirar! Fue gracioso y surreal! La vez que mejor me he sentido en el escenario fue con The Cassettes en el Black Cat abriendole a British Sea Power hace 2 años y definitivamente algunos shows de Frodus en Suecia en 1998!

¿Alguna vez te haz parado a pensar en cuanto tantas bandas te deben su sonido a ti? ¿cómo te hace sentir eso?

En verdad no lo hago, aunque estoy expuesto a eso por bandas que son bastante conocidas que me contactan y me preguntan de mi música, etc.. it is a strange place to be in, to be influential to bands, etc...me hace sentir como Ian MacKaye cuando lo invitan a ver bandas que no conoce mucho acerca de ellos y son enormes e influenciados por su música, como los Red Hot Chili Peppers invitando a Fugazi a conciertos, etc...definitivamente es extraño.

Los niños hoy saben una mierda de música, si pudieras recomendarles 5 bandas/artistas que son esenciales en lo absoluto, ¿a quién recomendarías?

Rites Of Spring, Nation Of Ulysses, Fugazi, The Church, Bauhaus; aunque 5 bandas no es realmente justo!

Entonces niños, vayan a checar esas bandas, ahora!! ¿Y tu que? ¿Qué has estado escuchando últimamente?

The Soundtrack Of Our Lives, Daft Punk, Hrdvision que son una banda electrónica, C.AARME, Elvis Presley, jazz de los 1930’s, Al Jolson, varios artistas de Reggae; a mi amiga diciéndome que libros ha estado leyendo.


The Cassettes en vivo, 2003

¿Qué es lo que sigue para ti?

El larga duración de The Cassettes 'Neath The Pale Moon, con 21 canciones!. Y después en algún momento estoy seguro que otro álbum de Frantic Mantis.


----------------------------------------------------------------------------------


Frodus – Suspicion Breeds Confidence.mp3 del split 7” con Trans-Megetti (1996)
Frodus – The Misaligned Men Of Flomation.mp3 del disco en vivo Radio-Activity (2002), version original incluida en Conglomerate International (1998)
Frodus – The Earth Isn’t Humming.mp3 de And We Wash Our Weapons In The Sea (2001)
Decahedron – Delete False Culture.mp3 de Disconnection Imminent (2004)
Frantic Mantis – Creation Sickness.mp3 de Data Is Not Information (2005)
The Cassettes – How Can It Be So Bad?.mp3 de The Cassettes (2002)
The Cassettes – Lonesome Sound.mp3 de O’er The Mountain (2003)
The Cassettes – Madder Lass.mp3 de ‘Neat The Pale Moon (forth coming)


Frodus: www.frodus.com
Decahedron: www.decahedron.net
The Cassettes: www.thecassettes.com
Fueled By Ramen Records: www.fueledbyramen.com
Lovitt Records: www.lovitt.com
Lujo Records: www.lujorecords.com
Decahedron en MySpace
Frantic Mantis en MySpace
The Cassettes en MySpace
Compren discos de Frodus en Amazon
Compren discos de Decahedron en Amazon
Compren el Black Sea EP en Amazon
Compren Data Is Not Information de Frantic Mantis en la página de Lujo Records, apartenlo en Amazon
Compren el disco homónimo de The Cassettes en Amazon

-------------------------------------------------------------------------------------------

The Cassettes (2003)

A lot of people might recognize the names of big musicians that have come out of Washington D.C. like Ian MacKaye, Henry Rollins, Brian Baker, Guy Picciotto or John Spencer; yet a very big influence on contemporary music (both mainstream and underground) but whose name is more of a cult institution, more for people in the know and real musicians trained by the road whose heroes inspire enormous amounts of loyalty and a true example to follow, is what Shelby Cinca is. His vocals can be either destructive screams or very low key and melodic, his guitar can throw heavy, angular riffs or minimalist textures that enhaces the arrangements; all this anyone in rock does it but Shelby manages to do so in such a very chracteristic and original way that is unmistakable, an alternative way to play things that have become familiar to anyone with a guitar.

A metalhead in his adolescent years, Shelby discovered punk through the local scene; in the early 90’s, Shelby formed the band Frodus with drummer Jason Hamacher, their first gig was in the cafeteria of a school, the fire alarm went off before they could play. In 1994 they released a live recorded tape named Molotov Cocktail Party. Soon, they created a concept that would help them not only with their lyrical themes but also with creating an identity of their own: the Conglomerate International; in a satirical way, the members of the band refered to themselves as employies of the corporate commercial conglomerate and their job was to reestablish justice with the workers and be recognized by society, the conglomerate treated affairs purely of the sci-fi types, adding humor and a big dose of social and political commentary without being propagandistic...well, they did release propaganda and manifestos but in a very humoristical way so it wouldn’t seem preachy or very serious, inviting listeners to use their own thoughts. Musically speaking, Frodus, along with Drive Like Jehu from San Diego, Unwound from Olympia, Karp from Tumwater and Refused from Sweden, produced frenetic songs with heavy, unconventional riffs and alarming screaming, which got them tagged “spazzcore” by the press. In 1997, Nathan Burke joined the band after a bunch of bassists left the band to reafirm and redefine the power trio for a new generation; the following year, they released on Toothe & Nail Records the album that defined them, Conglomerate International; after which they went on a tour that few could handle, playing with bands as diverse as Darkest Hour, Hot Water Music, Refused, Blue Bird, Ink & Dagger, The Locust and Engine Down; after the tour was over in late 1999, the band decided to retire from the road and concentrate on recording; tired from the road and uncomfortable with the political and social situation in the world, the band abandoned their satirical side for a more direct, moody, dark and emotional one; the resulting album, And We Wash Our Weapons In The Sea, went on sale thru Fueled By Ramen in 2001, something which couldn’t have been more accurate or any other way. Leaving their habit of hyper-saturate their sound with guitars that previously characterized their sound, the record contains more space, dynamics and arrangements that depend on all the instruments to create soundscapes in life and feelings of thousands of people that can feel just like those narrated on the lyrics. And We Wash Our Weapons In The Sea is probably Frodus’ best record and it’s also one of the most underrated records by the the media and the public in general, capturing the feeling of the world in the late 90’s and early 00’s, full of fear, with war dominating tv broadcasts and frustration all around everything. It’s not a concept album but it well could be for the simple fact that from the moment it starts until the moment it stops it narrates a story without a script and it’s impossible to ignore.

That same year, the band was no longer existant, each member going to different places, Shelby kept playing in The Cassettes along members of D.C. band Dead Meadow, who had recorded two albums with Cinca producing for Tolotta Records, which is owned by Joe Lally, bass player of Fugazi; Jason decided to travel to investigate the music of the world (Nathan Burke, for his part, nowadays plays in the band The Out_Circuit). In one of his visits back home, Shelby convinced Jason to write and record some songs for the hell of it, bringing Lally to play along in bass; they recorded three songs (just drum tracks) before Jason left for the middle East, Joe and Shelby kept recording parts on top of the drum tracks and decided to form a band around those songs, shortly after, they sent an email to let Jason know, who was in Syria and Turkey at the time, he accepted and inspired by his surroundings, propoused the name of the sea that connected those countries he was visiting, calling the band Black Sea. Soon, Lovitt Records offered a chance to release an album, which they already were working on; but another band had the rights to their name, so they decided to change it for Decahedron (the first three songs they worked on were released in early 2005 by Lovitt as the Black Sea EP, credited to the band of the same name); Disconnection Imminent, released in late 2004, is a brilliant record that mixes the mood and some sounds found on Frodus’ And We Wash Our Weapons In The Sea but reexplores the riffs and time signatures that once were their former band’s trademark. But soon, personal frictions arose, which led to Joe leaving the band. For a moment, Jason and Shelby decided to keep the band together without a permanent bassist, they even recorded an EP called 2005 with Jake Brown from Moments In Grace, also released by Lovitt, but it didn’t work and Shelby and Jason decided to leave Decahedron in “indefinite hiatus”.

Now, Jason is back in Syria (which you can read all about it in his blog) and Shelby’s with lots of music. For starters there’s Frantic Mantis, which is a band formed in Sweden with Per Stålberg and Håkan Johansson of División Of Laura Lee, and whose album, Data Is Not Information, has just been made available on Lujo Records’ website. Next, he’ll release his poppier side with 'Neath The Pale Moon by The Cassettes (who have an entirely new line-up). And currently, Shelby is also contributing to Buddyhead’s music blog sharing his favorite music with us.


Frodus en vivo, 1996; foto por Hal Miller

Marcos Hassan (Sweet Disonancia...): Please introduce yourself

Shelby Cinca: Shelby Serban-Alexandru Cinca - Musician/Artist

So Decahedron is in "indefinite hiatus", what gives?

We have been going in different directions in our lives and wanting to focus on other projects, etc...

How did you hook up with Håkan and Per to form Frantic Mantis?

I've known Håkan and Per since 1997.. Håkan released a Frodus record in 1997 in Europe. We kept in contact for years and became great friends and actually Division Of Laura Lee asked me to play guitar for them around 2001 but I couldn't do it for logistical reasons, but we always wanted to play together as we had a mutual admiration! It later culminated by an inspired jam session when I was in Sweden the past few times and then we decided to create a band out of it!

Wow, that’s cool! Did you thought there was a challenge by forming Decahedron? Do you think you have a bigger or equal challenge now with Frantic Mantis?

I think there was some expectation with Decahedron coming from Frodus, especially since it also contained Jason, but the expectation was a combination of our expectation and the expectations that crept into our heads from people around us. Regardless, we did want to see where we could take it, so we put in our efforts in touring and aligning our lives to do it.

I do think the slightly-unconscious Frodus expectation was a bad thing at times for Decahedron as it was difficult to discern our own voices in what we wanted to do with the band from the voices of other people thinking what we should do. Plus, it didn't seem to develop as natural or organic, it felt urgent, and part of it was probably we were going through changes in our lives during Decahedron, figuring out if Jason and I felt right to play in a band together and if we want to dedicate our lives 100% to it or not, there was a lot of learning during the existence of the band; but that's a good thing, Jason and I have a good life/band perspective... we're like veterans of war or something.

Frantic Mantis feels completely different, there is another singer in the band, Per, and we live far apart and we aren't really trying to do much other than see where it goes and create. There is no expectation for touring, etc...if it goes that way, great! But moreso the only expectation for Frantic Mantis is that we expect to make another record one day in our lives... that's it!

Did you have a specific goal with your last two bands?

With Decahedron we just wanted to make something challenging and interesting. I don't think there was a sound, moreso a mood, which was mechanical, unhinged, and dark. Frantic Mantis goes for a similar mood, but the way the bands both work is completely different. Decahedron would work on parts for a long time and really pull things apart where Frantic Mantis really works more like a jazz band, just go into the session and write a song and not think too much about it... I think it sounds more urgent and intense because of that. But that's not to say one way is better than the other, they are both different approaches. Also, it did greatly help in Frantic Mantis to have Per as an equal singer and songwriter and it took a lot of pressure off me from being the main vocalist.


Decahedron

So what differences do you think Decahedron, Frodus and Frantic Mantis have for you?

Frodus - a culmination of people that had completely different musical backgrounds creating something original for the time (mid/late 90’s). Frodus would tackle social issues about the world, the concept of "success", etc...in a more satyrical manner by referencing sci-fi like utopian scenarios. Later it would become more moody and dark to reflect our last year as a band on our final record: And We Washed Our Weapons In The Sea. The last record was approached in a completely different manner musically for me, I didn't write anything outside of band practice and wanted to approach my instrument completely differently as before I was known to fill up as much space as possible with notes and on the last record I played much more sparsely.

Decahedron - represented the first post-Frodus experiment and worked with a lot of the similar musical and thematic elements on the last Frodus record. It's social representations were very open and critical about the current state of the world and politics. The band focused on the dark present, not a dark future. To my dismay, I think socially it may have been a bit more heavy handed and polarizing in retrospect; but it was a social experiment like any art that works with an audience is and perhaps it needed to exist in the time it did. On one base level, it felt good to really reflect frustrations about the world with it since we were very moved by political events and the changes in America. It documents 3 people who are musicians from DC and our experiences and observations.

Frantic Mantis - I would say this works in a manner more like early Frodus, just going for it and making some crazy music and expressing ourselves with weird sci-fi lyrics, personal lyrics, and even occasional political frustrations. It also contains more experimentations with keyboards and electronics and blends a lot of the band members' influences and desires of experimentation that we didn't get to do in our other bands. And it is a long desired collaboration with me and some of my favorite musicians and friends in Sweden. Plus this band consumed more pastries and coffee than either band combined.

Hahaha, that’s always a plus, i think...well, now i want to ask you, what or who influenced you to start playing?

My 8th grade band instructor ridiculed me when i played saxophone to such an extent i quit because I wanted to play Thrash music like Anthrax, in particular the song “Antisocial” by Anthrax, which is actually a cover by the punk band Trust, really moved me. Before that though, Michael Jackson made me love music so much and gave me the dream to pursue music when i was 8 years old.

Do you think you were heavily marked because you come from Washington DC?

I don't know if I was heavily marked, but i know by growing up in DC i have been very influenced by DC music and the strong community aspect of the music scene.

One thing that seems to come out of nowhere is your guitar style, which is a very characteristic style, how did it came together? who were you influenced by?

I think it's my wide range of influences from the blues, post-punk, etc...bands that range from: Mountain who are 70’s rock, The Beatles, Nation Of Ulysses, Fugazi, The Church, Japan, Bauhaus...

But one thing has become a constant, you haven’t been in many bands with other guitar players; Would you ever be in a band with another guitarist in the future?

Frantic Mantis is a two guitar band, only one song has one guitar (Creation Sickness)...Per and I swap playing bass on the songs. If we played live we would have a bassist. I love playing with Per on guitar! [EDIT: Turns out Shelby sometimes also played with another guitarist in the Cassettes]


Frantic Mantis

What makes a good instrumental song?

A powerful mood and a good song title that can makes one's mind wander on images while listening.

I’ve never thought of it that way!! So, are politics a big part of your musical existence?

Of course, we are all effected by it and moved to express ourselves about it. Though now it is not as main of a focus, but definitely it will always be there in at least one song on my records!

You take big inspiration from space as well. What's so fascinating about it to you and why do you think you have to express it thru music?

It's the last frontier that humans are exploring,aside from the bottom of the ocean and the human brain. And it is a beautiful and massive void.

Speaking of beautiful, massive voids; what is punk to you?

Doing things on your own terms and not compromising your creativity.

To you, who was the best live band or live experiences you have witnessed?

Queensryche in 1991 on their Operation: Mindcrime tour, Fugazi at the Washington Monument, LCD Soundsystem at 9:30 club, SilverBullit at Jazzhuset, AIR at 9:30 club, Thursday at The Black Cat, Five Style at Club Metro (DC), and the list can go on and on...

Ever had something strange or funny happen to you onstage? How about the best time you had onstage?

Once Frodus played in Luleå Sweden and 50 people in the crowd dressed up like cowboys and indians and at the end of the show they all piled up on top of me and i thought i was going to die because i couldn't breathe! It was really funny and surreal! Best time on stage might have been with The Cassettes at Black Cat opening for British Sea Power 2 years ago and definitely some Frodus shows in Sweden in 1998!

Do you ever stop to think about how much so many bands today owe a lot of their sound to you? What does that make you feel?

I don't really, though I am exposed to it by bands that are pretty well known that contact me and ask me about my music, etc.. it is a strange place to be in, to be influential to bands, etc...it makes me feel like Ian MacKaye when he gets invited to see bands he doesn't know too much about that are huge and influenced by his music, like Red Hot Chili Peppers inviting Fugazi to shows, etc...it's definitely strange.

Kids today know shit about music, if you could recommend them 5 bands/artists that are absolutely essential, who would you name?

Rites Of Spring, Nation Of Ulysses, Fugazi, The Church, Bauhaus; though 5 bands isn't really justice!

So kids, go check those bands out, now!! How about you? What have you been listening to lately?

The Soundtrack Of Our Lives, Daft Punk, Hrdvision who are an electronic band, C.AARME, Elvis Presley, 1930’s jazz, Al Jolson, various Reggae artists; my ladyfriend telling me about books she is reading.


The Cassettes live, 2003

So what's next for you?

The Cassettes full-length 'Neath The Pale Moon, 21 songs long!. And then later down the line i'm sure another Frantic Mantis album.


----------------------------------------------------------------------------------


Frodus – Suspicion Breeds Confidence.mp3 from split 7” with Trans-Megetti (1996)
Frodus – The Misaligned Men Of Flomation.mp3 from Radio-Activity live album (2002), original version found on Conglomerate International (1998)
Frodus – The Earth Isn’t Humming.mp3 from And We Wash Our Weapons In The Sea (2001)
Decahedron – Delete False Culture.mp3 from Disconnection Imminent (2004)
Frantic Mantis – Creation Sickness.mp3 from Data Is Not Information (2005)
The Cassettes – How Can It Be So Bad?.mp3 from The Cassettes (2002)
The Cassettes – Lonesome Sound.mp3 from O’er The Mountain (2003)
The Cassettes – Madder Lass.mp3 from ‘Neat The Pale Moon (forth coming)


Frodus: www.frodus.com
Decahedron:
www.decahedron.net
The Cassettes:
www.thecassettes.com
Fueled By Ramen Records:
www.fueledbyramen.com
Lovitt Records:
www.lovitt.com
Lujo Records:
www.lujorecords.com
Decahedron in
MySpace
Frantic Mantis in
MySpace
The Cassettes in
MySpace
Buy Frodus albums in
Amazon
Buy Decahedron albums in
Amazon
Buy the Black Sea EP in
Amazon
Buy Frantic Mantis' Data Is Not Information on
Lujo Records' store, preorder in Amazon
Buy The Cassettes' eponymous album in
Amazon


No comments: